Benarkah Tidak Boleh Basuh Rambut Semasa Haid?

tidak boleh basuh rambut ketika haid

Pernah tak dengar tentang larangan membasuh rambut ketika haid? Jujur kata, saya pernah mendengar tentangnya tetapi tidak pernah mengambil endah. Sehinggalah suami saya sendiri menghantar 1 imej keratan dari muka buku tentang larangan membasuh rambut ketika haid. Lantas terus terlintas secara serius dikepala saya..

Benarkah Tidak Boleh Basuh Rambut Semasa Haid?

Maka saya cuba membuat penjelasan tentang perkara ini dengan bertanya kepada kawan-kawan dan juga carian internet. Berikut adalah ringkasan hasil dari carian saya;

1. Pantang larang orang tua-tua

Mencuci rambut dan membasahkan kepala rupa-rupanya adalah salah satu dari pantang larang orang tua dulu-dulu. Ketika haid, liang roma kepala dikatakan terbuka. Tindakan membasahkan rambut ketika haid boleh menyebabkan sakit kepala. Kesan tidak semestinya terus dirasai tetapi mungkin juga akan dirasai pada lewat usia nanti. (sumber: sembang-sembang kawan)

2. Pantang larang kaum cina

Kaum Cina percaya jika kita membasahkan kepala semasa haid, rahim akan menjadi sejuk dan mengecut. Sekaligus menjadikan peredaran darah tidak lancar, kemungkinan darah beku dan macam-macam lagi. Mereka juga percaya angin (sejuk) pada kepala berkait secara langsung dengan rahim. Mereka percaya, tidak boleh membasahkan kepala sepanjang tempoh haid. Jika terpaksa, rambut dan kulit kepala perlu dikeringkan dengan segera. (sumber)

3. Pandangan doktor

Ketika didatangi haid, semua wanita harus menjaga kebersihan tubuh dengan sebaiknyatermasuk kebersihan tubuh dan rambut. Mencuci rambut ketika haid tidak akan mengakibatkan sebarang gangguan malah dapat memberi rasa tenang kerana sentiasa bersih dan wangi.

Gaya hidup yang sihat dan seimbang akan mempengaruhi keseimbangan hormon yang juga berkait rapat dengan kitaran haid. Jika terjadi haid yang tidak teratur, terlalu kerap, terlalu banyak, atau gangguan lain, maka disarankan untuk segera bertemu doktor. (sumber)

4. Pandangan agama

Tidak ada dalil atau nas baik dari Al-Qur’an maupun hadith yang melarang wanita yang sedang haid atau nifas untuk membasahkan kepalanya (membersihkan rambutnya). Apa yang tidak dibolehkan adalah mandi dan mencuci rambut dengan niat untuk menghilangkan hadas haid dan nifasnya, sedangkan haid atau nifasnya belum selesai, kerana ini berkait rapat dengan ibadah.

Kemungkinan, pandangan tidak bolehnya membasuh rambut bagi wanita haid atau nifas itu muncul kerana bimbang ada rambut yang akan gugur sedangkan rambut tersebut dimiliki oleh orang yang berhadas. Pandangan tersebut tidak benar, kerana memotong rambut dan kuku ketika haid atau nifas adalah dibolehkan. Ulama hanya menganjurkan bagi orang yang sedang berhadas besar atau haid agar tidak menghilangkan bahagian dari tubuhnya dengan sengaja sebelum mandi hadas besar dilakukan. (sumber)

Penutup

Empat pandangan telah diberikan, jadi terpulang kepada penerimaan masing-masing. Tidak salah mengikut pantang larang kerana pasti ada kebaikannya, tapi pada masa yang sama jangan sesekali mengabaikan kebersihan. Yang paling penting, ianya tidak dilarang oleh agama.

Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Salam mesra;

Zefa Nor Asmara bt Jubir
zefa_asmara@yahoo.com
Fb: Ibu Yusuf dan Maryam
Admin: Kelab Keluarga Sihat
Editor: Kelab Ibu Ohsem

(Visited 13,374 times, 2 visits today)

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge