5 Posisi Menyusukan Bayi Yang Ibu-ibu Perlu Tahu

Semasa saya menyusukan Yusuf dulu, saya selalu sakit belakang. Bila diteliti semula puncanya, ia melibatkan posisi penyusuan. Iyelah, anak sulungkan, banyak perkara yang kita tidak tahu..

Selepas itu saya sedar, proses menyusu itu bukan sekadar menyuakan puting payudara ibu ke dalam mulut bayi. Tetapi banyak perkara perlu diambil perhatian termasuklah posisi menyusukan bayi.

Mempelajari posisi menyusukan bayi akan membantu ibu menyelesaikan beberapa masalah penyusuan seperti baru bersalin secara pembedahan, menyusu anak kembar, bayi suka menyusu sebelah sahaja, saiz payudara besar, ibu sakit belakang dan sebagainya. Posisi menyusu sangat penting dan mempengaruhi kelancaran penyusuan serta keselesaan ibu dan bayi.

Saya kongsikan di sini:

5 Posisi Menyusukan Bayi Yang Ibu-ibu Perlu Tahu

Posisi # 1 ~ Mendukung atau ‘cradel hold’

Posisi ini paling popular dan mudah dipelajari oleh ibu yang baru pertama kali menyusukan bayi. Posisi ini sesuai bagi ibu yang bersalin normal, lekapan penyusuan yang betul dan puting tidak tenggelam.

Posisi mendukung tidak sesuai untuk bayi yang kuning dan tidak cukup bulan kerana bayi mudah tertidur dengan dengan posisi ini.

 POSISI 1a

Posisi # 2 ~Mendukung bersilang atau ‘cross-cradle hold’

Posisi mendukung bersilang sesuai bagi ibu yang bersalin secara pembedahan. Posisi ini juga sesuai untuk ibu yang mempunyai payudara besar, puting tenggelam atau rata dan bayi bermulut kecil.

Kedua-dua tangan ibu memainkan peranan untuk posisi ini. Tangan pertama mengampu payudara dan tangan kedua mengampu bahu dan punggung bayi.

POSISI 2a

Posisi # 3 ~Mendakap atau ‘footbal hold’

Posisi ini sesuai bagi ibu yang bersalin secara pembedahan, atau mempunyai anak kembar kerana boleh menyusu 2 bayi serentak. Posisi ini juga sesuai untuk ibu yang ada masalah puting rata/ tenggelam dan mulut bayi kecil.

POSISI 3a

Posisi # 4 ~Berbaring mengiring atau ‘laying on your side’

Posisi ini sesuai untuk bayi yang sudah pandai berpusing dan tidak sesuai untuk bayi baru lahir. Dengan cara ini ibu boleh menyusukan bayi sambil berehat. Tapi awas, berhati-hati dengan posisi ini kerana ibu mungkin akan tertidur dan tidak sedar apa yang berlaku pada bayi. Tinggikan sedikit posisi bayi untuk elak hidung bayi tertutup ketika menyusu.

POSISI 4a

Posisi # 5 ~Baring bersandar atau ‘laid back’

Posisi ini memberikan peluang untuk ibu lebih rileks dalam proses penyusuan. Susunkan bantak dibelakang agar ibu boleh bersandar dan letakkan bayi di atas dada semasa menyusu.

POSISI 5a

Semoga perkongsian ini bermanfaat.

Salam mesra;

Zefa Nor Asmara bt Jubir @ Ibu Yusuf dan Maryam
Email: zefa_asmara@yahoo.com
Fb: Ibu Yusuf dan Maryam
Admin: Kelab Keluarga Sihat

(Visited 387 times, 1 visits today)

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge