Pengalaman Umrah Menaiki Sri Lankan Airlines Transit 8 Jam di Colombo

Syukur alhamdulillah, pada 19 Mac hingga 30 Mac 2017 yang lalu kami sekeluarga telah dijemput Allah swt ke tanah suci menunaikan umrah. Ibu berbesar hati mencatatkan perjalanan umrah kami di sini, buat kenangan dan rujukan bersama. Semoga bermanfaat untuk semua yang singgah membaca.

Kami menggunakan khidmat Andalusia Travel and Tour sebagai agensi yang menguruskan perjalanan umrah kami dan berangkat ke Arab Saudi dengan penerbangan Sri Lankan Airlines.

Untuk catatan pertama ini, ibu mulakan dengan pengalaman menaiki Sri Lankan Airlines dan transit di Colombo selama 8 jam.

Shah Alam – KLIA

Kami bertolak dari Shah Alam seawal jam 3.30 pagi. Memandangkan perjalanan kami ke KLIA adalah sangat awal pagi, dan tak mahu menyusahkan sesiapa yang mahu hantar, maka kami guna khidmat teksi sahaja. Kami menggunakan perkhidmatan teksi En Said Azlan. Ibu kenal En. Said ni melalui muka buku dan sangat tertarik dengan caranya mempromosikan khidmat teksinya dengan status-status santai.

Taklimat

Kami sampai di KLIA pada jam 4.00 pagi dan terus berkumpul untuk urusan check in bagasi. Kemudian kami diminta untuk berkumpul semula pada jam 5.30 pagi untuk taklimat.

Sementara menunggu masa untuk taklimat, sempat la bawa anak-anak untuk mengalas perut di KFC KLIA.

Masa taklimat agak panjang juga. Bila selesai taklimat, kami terus diarah bergerak ke balai berlepas sebab dikatakan kami dah lambat. Dan masani ibu mula gelisah sebab dah masuk waktu solat Subuh dan masa Subuh hampir berlalu.

Sri Lankan Airlines

Ini adalah pengalaman pertama kami menaiki Sri Lankan Airlines. Malah jujurnya ini adalah penerbangan antarabangsa pertama kami sekeluarga, jadi ibu hanya akan cerita tentang pengalaman sahaja. Tiada isu perbandingan dengan mana-mana syarikat penerbangan yang lain.

Pramugari

Bagi ibu, paling menarik dalam penerbangan Sri Lankan Airlines itu adalah pramugarinya sendiri. Hehe..

Pramugari Sri Lankan Airlines

Gambar pramugari Sri Lankan Airlines ni, ibu ambil di Google. Tetapi beginilah keadaan kapal terbang UL 1319 yang kami naiki dari KLIA ke Colombo. Dari Colombo ke Jeddah, kami naik kapal terbang yang lebih besar.

Keselesaan tempat duduk

Kami berada didalam kelas ekonomi, maka tempat duduk pun biasa-biasa sahaja. Tapi alhamdulillah selesa. Ada bantal kecil yang disediakan disemua tempat duduk, dan selimut atas permintaan.

Kedudukan tempat duduk jemaah kami berterabur. Mujurnya Maryam dapat duduk di sebelah makciknya, jadi kurang rasa kerisauan ibu. Ibu, Yusuf dan ayahnya membawa haluan sendiri di tempat duduk masing-masing.

Cumanya, ibu rasa lebih selesa dalam UL 1319 (seperti gambar pramugari di atas) berbanding UL 281 walaupun ia lebih besar (gambar seperti di bawah). Mungkin faktor keadaan kerusi..

UL 281 Sri Lankan Airlines

Makanan

Sepanjang perjalanan pergi dan balik, ibu hanya sempat ambil gambar makanan dalam kapal terbang hanya dua kali.

Umrah Srilankan Airlines

Sarapan pagi dalam UL 1319 (KLIA – Colombo)

Makan malam dalam UL 281 (Colombo – Jeddah)

Transit di Colombo Selama 8 Jam

Bermula setuju untuk mengambil pakej umrah dengan penerbangan Sri Lankan Airlines ni, kami dah tahu tentang transit 8 jam. Mula-mula risau juga bagaimana nak menghabiskan masa 8 jam tu, tapi alhamdulillah semuanya berjalan lancar.

Perbezaan Masa Sri Lanka dan Malaysia

Kami berlepas dari KLIA pada jam 7.00 pagi waktu Malaysia dan  mendarat semula selepas tiga jam setengah di Bandaranaike International Airport Colombo pada jam 8.00 pagi waktu tempatan. Bermakna, beza waktu di antara Malaysia dan Sri Lanka adalah 2 jam setengah.

Sekilas Pandang Katunayake Sri Lanka

Kami diberikan bilik hotel sepanjang tempoh transit, jadi dapatlah berehat-rehat. Sebuah bas mengambil kami di lapangan terbang dan membawa kami ke hotel transit anggaran 20 minit perjalanan. Sepanjang perjalanan dapatlah cuci mata dan melihat suasana sekitar Katunayake Sri Lanka.

Selamat datang ke Katunayake Sri Lanka

Satu momen yang tak dapat dilupakan ialah apabila keretapi melintas. Jika Malaysia sudah maju dengan komuter, LRT dan sebagainya, di Sri Lanka masih ada keretapi klasik. Teruja ibu melihat keretapi itu meluncur hingga terbayang-bayang cerita tamil dulu-dulu. Hihi..

Keretapi melintas

Melalui jalan-jalan di Katunayake ini, ibu mula membayangkan Malaysia dulu-dulu. Mungkin seperti zaman 70an atau 80an mungkin. Bezanya, di Malaysia tiada tuk-tuk. Bas persiaran yang membawa kami mungkin tiada beza dengan bas lain, tapi bas awam di sini sama rupanya dengan bas awam masa ibu kecik-kecik dulu. Cuma maaf tiada gambarnya..

Sekilas pandang Sri Lanka

Transit di Hotel Ramada, Katunayake

inilah bilik kami sepanjang tempoh transit. Ibu dan Maryam sebilik, Yusuf dan ayahnya pula sebilik. Dapatla kami merehatkan diri dan melelapkan mata sebentar. Walaupun perjalanan Malaysia ke Sri Lanka hanya 3 jam setengah, hakikatnya kami sudah bersiap sejak jam 2.00 pagi.

Hotel Ramada, Katunayake Sri Lanka

Maryam yang sentiasa ceria

Jam 12.00 tengahari, makanan dihidangkan dan kami mengisi perut. Makanan terakhir masuk ke dalam perut adalah semasa sarapan di dalam penerbangan. Kami dihidangkan nasi dan lauk ayam yang seperti masak kari tapi ibu tak pasti masak apa sebenarnya. Makan ajelah. Haha..

Selepas makan tengahari, kami menunaikan solat jamak Zuhor dan Asar dan terus check out. Sementara menunggu bas sampai, sempatlah mengabadikan beberapa keping gambar buat kenang-kenangan.

Gambar kenangan bersama tuk-tuk di hadapan Ramada Hotel

Gambar kenangan sekeluarga di hadapan hotel

Lebih kurang jam 12.30 tengahari, kenderaan yang menjemput kumpulan jemaah kami sampai. Tapi hanyalah sebuah coster yang tak mampu memuatkan kami semua. Kira punya kira, keluarga kami tak dapat naik. Tapi ustaz mutawif kata, jangan risau. Ada kenderaan lain yang datang menjemput.

Umrah Srilankan Airlines

Kenderaan yang membawa kami sekeluarga dan mutawif ke lapangan terbang

Dan akhirnya, inilah kenderaan yang membawa kami sekeluarga dan juga ustaz mutawif dari hotel ke lapangan terbang. Sampai sahaja kami, jemaah yang lain sudah pun menunggu.

2 Jam di Lapangan Terbang Bandaranaike Sri Langka

Penerbangan ke Jeddah dijangka berlepas pada jam 4.00 petang dan kami sudah tiba di lapangan terbang seawal jam 1.30 pm lagi. Masani cabaran jemu menunggu tu mula ada, mujur wifi di lapangan terbang ni laju berdesup. Jadi sempatlah ipload sekeping dua gambar di muka buku.

Umrah Srilankan Airlines

Suasana balai berlepas dan sebelah kiri kanan adalah tempat menunggu selepas boarding.

Berlepas ke Jeddah

UL 281 yang membawa kami ke Jeddah

Jam 4.00 petang waktu tempatan bersamaan 6.30 petang waktu Malaysia, kami sudah berada di dalam perul UL281. Satu perjalanan yang panjang penuh debaran, semata-mata mencari redha Allah swt.

Hingga berjumpa lagi dalam catatan seterusnya.

Ibu Yusuf dan Maryam
Catatan Umrah 19 – 30 Mac 2017

(Visited 60 times, 3 visits today)